Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ความสัมพันธ์ระหว่างผลสัมฤทธิ์วิชาภาษาไทย และวิชาวิธีสอนภาษาไทย กับผลการฝึกสอนวิชาภาษาไทย ของนักศึกษาวิทยาลัยครูเชียงใหม่

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Relationship between achievement in Thai method of teaching Thai and practice teaching Thai of Chiengmai teacher's college students

Year (A.D.)

1978

Document Type

Thesis

First Advisor

อำไพ สุจริตกุล

Second Advisor

ประคอง กรรณสูต

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

มัธยมศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.1978.80

Abstract

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษา เกี่ยวกับความสัมพันธ์ระหว่างผลสัมฤทธิ์ วิชาภาษาไทย กับผลการฝึกสอนวิชาภาษาไทย ความสัมพันธ์ระหว่างผลสัมฤทธิ์วิชาวิธีสอนภาษาไทย กับผลการฝึกสอนวิชาภาษาไทย ความสัพพันธ์ระหว่างผลสัมฤทธิ์ วิชาภาษาไทย และวิธีสอนภาษาไทย กับผลการฝึกสอนวิชาภาษาไทย และศึกษาปัญหาในการฝึก สอนวิชาภาษาไทย ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษา วิทยาครูเชียงใหม่ ที่ออกฝึกสอนในภาคปลาย ปีการศึกษา 2518 จำนวน 100 คน โดยผู้วิจัย อาจารย์นิเทศก์ และครูพี่เลี้ยงเป็นผู้ให้คะแนนการฝึกสอนวิชาภาษาไทย จากเกณฑ์การให้คะแนนที่สร้างขึ้นร่วมกัน นำมาหาค่าเฉลี่ย และนำไปหาสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน กับผลสัมฤทธิ์วิชาภาษาไทย และวิชาวิธีสอนภาษาไทย ซึ่งคัดลอกมาจากแผนกทะเบียน วิทยาลัยครูเชียงใหม่แล้วทดสอบความมีวินัยสำคัญ ปรากฏดังนี้ 1. สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ ระหว่างผลสัมฤทธิ์วิชาภาษาไทย กับผลการฝึกสอนวิชาภาษาไทย มีค่าเท่ากับ 0.173 ไม่มีนัยสำคัญที่ระดับ .05 2. สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ระหว่างผลสัมฤทธิ์วิชาสอนภาษาไทย กับผลการฝึกสอนวิชาภาษาไทย มีค่าเท่ากับ 0.044 ไม่มีนัยสำคัญที่ระดับ .05 3. สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหูคูณระหว่างผลสัมฤทธิ์วิชาภาษาไทย และวิชาวิธีสอนภาษาไทยกับผลการฝึกสอนวิชาภาษาไทย มีค่าเท่ากับ 0.171 ไม่มีนัยสำคัญที่ระดับ 0.5 เกี่ยวกับปัญหาในการฝึกสอนวิชาภาษาไทย นักศึกษามีปัญหามากในการฝึกสอนวิชาหลักภาษา ส่วนวิชาวรรณคดี และการใช้ภาษามีปัญหาปานกลาง

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this study was to determine the relation- ship among achievement in learning Thai, practice-teaching Thai and method of teaching Thai. It also aimed at studying any problems in practice-teaching Thai. The population consisted of 100 student teachers at the level of certification in education who began their practice-teaching the last term of 1975.The practice-teaching was scored by supervisors and advisors of Chiengmai Teachers' College who were the Co-operative teachers and the researcher, the criteria for scoring was computed for a mean and for Peason correlation. Achievement in learning Thai and in the method of teaching Thai course was collected from records of the Registrars' office. The statistical significance was as follows: 1. The correlation between achievement in learning Thai and the grade in practice-teaching Thai was 0.173; consequently it was not statistically significant at .05 2. The correlation between achievement in method of teaching Thai course and the grade in practice-teaching Thai was 0.044; it was not statistically significant at .05 3. The multiple correlation between achievement in learning Thai, including the method of teaching Thai course, and the grade of practice-teaching Thai was 0.171; therefore, it was not statistically significant at .05 A lot of problems in practice-teaching Thai were found in teaching Thai structure, but only a few in Thai literature and expression.

Share

COinS