Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การสร้างแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ไวยากรณ์อังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สามในโรงเรียนมัธยมแบบประสม ในกรุงเทพมหานคร
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Construction of an English grammar achievement test for mathayom suksa three students in the comprehensive schools in Bangkok Metropolis
Year (A.D.)
1974
Document Type
Thesis
First Advisor
พรรณินี สาคริก
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
มัธยมศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1974.55
Abstract
วัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อสร้างแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ไวยากรณ์อังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สามในโรงเรียนมัธยมแบบประสม ที่มีคุณภาพดี ซึ่งหมายถึงการที่แบบทดสอบนั้นมีค่าอำนาจจำแนกสูง มีระดับความยากปานกลาง และมีค่าความเชื่อถือได้สูง วิธีวิจัย ผู้วิจัยได้สร้างแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ไวยากรณ์อังกฤษชั้นมัธยมศึกษาปีที่สามขึ้นชุดหนึ่ง จากหนังสือเรียนชื่อ Intermediate English Course for Thailand Book III และตามรายการสอนชื่อ "Quick Reference to Intermediate English Course" ของหน่วยศึกษานิเทศก์ภาษาอังกฤษ กรมสามัญศึกษา ต่อจากนั้นนำแบบทดสอบไปทดลองสอบ 2 ครั้ง เพื่อนำคะแนนที่ได้มาทำการวิเคราะห์ข้อสอบเป็นรายข้อ (Item Analysis) และคัดเลือกข้อสอบที่มีค่าอำนาจจำแนกสูง ค่าความยากง่ายปานกลาง ตามระดับมาตรฐาน นำจ้อสอบที่คัดเลือกได้แล้วจำนวน120 ข้อไปทดสอบจริงเป็นครั้งที่ 3 กับตัวอย่างประชากรจำนวน 390 คน ซึ่งสุ่มมาใช้เพียง 370 คน นำคะแนนที่ได้มาวิเคราะห์หาค่าความยากง่าย และค่าอำนาจจำแนก นอกจากนี้ยังคำนวณหาค่าความเชื่อถือได้และค่าความคลาดเคลื่อนมาตรฐานในการวัดของแบบทดสอบอีกด้วย ผลการวิจัย หลังจากการปรับปรุงแก้ไขครั้งที่ 2 แล้ว ปรากฏว่าได้แบบทดสอบที่พอใจมีจำนวน106 ข้อ ระดับความยากระหว่าง .25 - .79 อำนาจจำแนกระหว่าง .22 - .70 ค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ .94 และค่าความคลาดเคลื่อนมาตรฐานในการวัดเท่ากับ 1.26
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
Statement of Problem: The purpose of this study was to construct an effective English Grammar Achievement Test for Mathayom Suksa Three students in the comprehensive schools in Bangkok. This test was aimed at high discriminating power, mild difficulty index, and high degree of reliability. Procedure: The test items were constructed based on the text Intermediate English Course for Thailand Book III and on the Supervisory Unit teaching points "Quick Reference to Intermediate English Course". In developing the test items, two trail-tests were administered and item-analyses were performed. Indices of item difficulty and item discrimination power were derived from the trail tests and were developed to reach the maximum scales of the standard levels. Finally, the third test, consisting of one hundred twenty items, was administered to three hundred ninety students. From this administration further item analysis, a reliability study and the standard error of measurement were conducted. Results: There are 106 items in the final form of the test. Item difficulty indices range from .25 to .79 while indices of item discrimination power range from .22 - .70. The internal consistency reliability of the test is .94 and the standard error of measurement is 1.26.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ภัทรภาณุ, นฤมล, "การสร้างแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ไวยากรณ์อังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สามในโรงเรียนมัธยมแบบประสม ในกรุงเทพมหานคร" (1974). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 15460.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/15460