Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Year (A.D.)
2023
Document Type
Independent Study
First Advisor
วิโรจน์ วาทินพงศ์พันธ์
Faculty/College
Faculty of Law (คณะนิติศาสตร์)
Degree Name
นิติศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิติศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.IS.2023.190
Abstract
ผู้ประกอบธุรกิจย่อมเป็นผู้ที่รู้ข้อมูลเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ สินค้าหรือบริการนั้นดีที่สุด และอยู่ในฐานะที่ ตัดสินใจว่าจะบอกข้อมูลส่วนไหนและอะไรบ้างแก่ผู้บริโภค ซึ่งการโฆษณาในรูปแบบการเปรียบเทียบผลิตภัณฑ์ ของตนกับคู่แข่งทางการค้ามีรายละเอียดที่ต้องพิจารณาว่าจะเข้าข่าย “การกระทำที่ไม่เป็นธรรมทางการค้า ( Unfair Trade Practice )" หรือไม่ หากการโฆษณาเปรียบเทียบโดยผู้ประกอบธุรกิจเองนั้นไม่มีลักษณะที่ไม่ชอบ ด้วยกฎหมาย และเมื่อข้อมูลที่นำมาใช้ในการเปรียบเทียบไม่เป็นการขัดกับหลักกฎหมายอันเกี่ยวกับการโฆษณาไว้ นั้น ย่อมต้องถือว่าเป็นการกระทำที่สามารถกระทำได้ ทั้งนี้ เมื่อมีแนวทางในการทำโฆษณาเปรียบเทียบที่ชัดเจน ทางกฎหมายอย่างเป็นหลักเกณฑ์ จะช่วยลดปัญหาข้อกฎหมายที่เกิดจากการการโฆษณาเปรียบเทียบ เช่น การ โฆษณาเปรียบเทียบที่อาจส่งผลเป็นการลดคุณค่าของเครื่องหมายการค้า หรือการกระทำที่เป็นการละเมิดสิทธิใน การทำมาหาได้ของผู้ประกอบธุรกิจรายอื่น เป็นต้น
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
Business operators know every dimension on their products / services the most. They select and decide what information to be announced to consumers. When they advertise their products/services comparing to their business competitors they present the details that need to be considered whether or not those ads details contain any “Unfair Trade Practice" towards other business operators. If those comparative advertising do not contain any unlawful characteristics against advertising law, they can be done. Therefore, a crystal clear comparative advertising Principles and Guidelines to be followed by every parties will be a useful tools to reduce legal issues / disputes in comparative advertising industries eg. Trademarks dilutions resulted from comparative advertising, actions that violate the earning rights of other business operators, etc.Important word: Unfair Trade Practice, Competition Act, Consumer protection Act
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ริ้วธำรงสฤษฏ, พิณ, "แนวทางการกำหนดขอบเขตของการโฆษณาเปรียบเทียบ" (2023). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 13152.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/13152