Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ความสัมพันธ์ของการเห็นคุณค่าในตนเองและความเสี่ยงในการฆ่าตัวตายของวัยรุ่น จังหวัดนครราชสีมา ประเทศไทย
Year (A.D.)
2023
Document Type
Thesis
First Advisor
Nutta Taneepanichskul
Second Advisor
Wetanee Ubonsri
Faculty/College
College of Public Health Sciences (วิทยาลัยวิทยาศาสตร์สาธารณสุข)
Degree Name
Master of Public Health
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Public Health
DOI
10.58837/CHULA.THE.2023.1334
Abstract
Introduction: Suicide is an important global threat to adolescents worldwide, including Thailand. Adolescence is a crucial phase marked by significant changes in thought patterns, decision-making, behavior, and emotions. These changes can potentially increase risk of suicide. Self-esteem, a crucial factor in mental well-being, also takes shape during this period. Understanding the factors associated with suicide risk and the relationship between self-esteem and suicide risk is essential for developing effective intervention.Objective: The main objective is to find the relationship between self-esteem and suicide risk and to investigate the associated factors of suicide risk among adolescents in Muang District, Nakhon Ratchasima, Thailand.Method: The cross-sectional study was conducted from May to June 2024 among secondary school student from grade 10-12 in a purposively selected public school, Muang District, Nakhon Ratchasima, Thailand. This study utilized a self-report questionnaire to gather data on demographic characteristics, family characteristics, peer relationship, school experience, self-esteem, and suicide risk. Standardized measures from Programme for International Student Assessment (PISA) assessed bullying and sense of belonging at school. Self-esteem was measured using the Rosenberg Self-Esteem Scale. An eight-question suicide risk assessment tool from the Department of Mental Health, Thailand, evaluated suicide risk. Descriptive statistics, chi-square test, spearman’s correlation, and multiple logistic regression were employed for data analysis and to investigate the factors that were significantly associated with suicide risk, with a significance set at a p-value less than 0.05.Result: The study included 397 students aged between 15 and 19 years. Most participants were predominantly male, with a small minority reporting as other gender (1.5%). Nearly one in five (19.6%) reported being at risk of suicide, while more than one in four (26.7%) reported having high self-esteem. Multiple logistic regression revealed that smoking (AOR: 4.85, 95% CI: 1.42-16.53, p-value = 0.012) and high school bullying (AOR: 2.81, 95% CI: 1.59-4.57, p-value < 0.001) were risk factors of suicide risk. High sense of belonging at school (AOR: 0.13, 95% CI: 0.03-0.66, p-value = 0.014), and high self-esteem (AOR: 0.42, 95% CI: 0.18-0.98, p-value = 0.045) were protective factors of suicide risk.Conclusion: The study showed a high prevalence of suicide risk among secondary school students from grade 10-12 in a public school, Muang District, Nakhon Ratchasima, Thailand. Smoking behavior, bullying experiences, sense of belonging at school, and self-esteem had significant associations with suicide risk. This underscores the critical need for multifaceted intervention. Schools and stakeholders should collaborate to create bully-free environments, implement programs fostering self-esteem development and a sense of belonging, and prioritize smoking cessation interventions.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
บทนำ: การฆ่าตัวตายเป็นภัยคุกคามสำคัญสำหรับวัยรุ่นทั่วโลก วัยรุ่นเป็นช่วงวัยที่มีการเปลี่ยนแปลงที่สำคัญทั้งความคิด พฤติกรรม และอารมณ์ ซึ่งการเปลี่ยนแปลงเหล่านี้อาจส่งผลต่อความเสี่ยงในการฆ่าตัวตาย การเห็นคุณค่าในตนเองเป็นปัจจัยสำคัญต่อสุขภาพจิต ได้เริ่มพัฒนาในช่วงวัยนี้ การทำความเข้าใจปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับความเสี่ยงในการฆ่าตัวตายและความสัมพันธ์ระหว่างการเห็นคุณค่าในตนเองและความเสี่ยงในการฆ่าตัวตาย จึงเป็นสิ่งสำคัญวัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการเห็นคุณค่าในตนเองกับความเสี่ยงในการฆ่าตัวตาย และสำรวจปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับความเสี่ยงในการฆ่าตัวตายในวัยรุ่น ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา ประเทศไทยวิธีการดำเนินงานวิจัย: การศึกษาภาคตัดขวาง ดำเนินการในช่วงเดือนพฤษภาคมถึงมิถุนายน พ.ศ. 2567 ในกลุ่มนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4-6 ในโรงเรียนรัฐบาลที่เลือกแบบเจาะจง อำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา ประเทศไทย โดยใช้แบบสอบถามรายงานตนเอง ประกอบด้วย 5 ส่วน เก็บข้อมูลทั่วไป ข้อมูลครอบครัว ความสัมพันธ์กับเพื่อนและโรงเรียน การเห็นคุณค่าในตนเอง และความเสี่ยงในการฆ่าตัวตาย ในส่วนของการวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ลำดับที่สเปียร์แมน การทดสอบไคสแควร์ และการวิเคราะห์การถดถอยโลจิสติกผลการศึกษา: กลุ่มตัวอย่างมีจำนวน 397 คนอยู่ในช่วงอายุ 15 ถึง 19 ปี พบว่าเกือบ 1 ใน 5 (19.6%) มีความเสี่ยงในการฆ่าตัวตาย ขณะที่มากกว่า 1 ใน 4 (26.7%) รายงานว่ามีระดับการเห็นคุณค่าตนเองในเกณฑ์สูง การวิเคราะห์การถดถอยโลจิสติก การสูบบุหรี่ (AOR: 4.85, 95% CI: 1.42-16.53, p-value = 0.012), การกลั่นแกล้งในโรงเรียน (AOR: 2.81, 95% CI: 1.59-4.57, p-value < 0.001), ความรู้สึกเป็นส่วนหนึ่งกับโรงเรียน (AOR: 0.13, 95% CI: 0.03-0.66, p-value = 0.014), และการเห็นคุณค่าตนเองในระดับสูง (AOR: 0.42, 95% CI: 0.18-0.98, p-value = 0.045) สัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติกับความเสี่ยงในการฆ่าตัวตายสรุปผลการศึกษา: การศึกษานี้พบความสำคัญของพฤติกรรมการสูบบุหรี่ ภาวะถูกรังแกในโรงเรียน ความรู้สึกเป็นส่วนหนึ่งกับโรงเรียน และการเห็นคุณค่าในตนเอง กับความเสี่ยงในการฆ่าตัวตาย โรงเรียนและผู้มีส่วนเกี่ยวข้องควรทำงานร่วมกันเพื่อสร้างสภาพแวดล้อมปลอดการกลั่นแกล้งในโรงเรียน ส่งเสริมโปรแกรมการเห็นคุณค่าในตนเองและความรู้สึกส่วนหนึ่งของโรงเรียน ร่วมกับมีมาตรการให้ความสำคัญกับการรณรงค์การงดสูบบุหรี่
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Rungrojchaiporn, Sirakrit, "The relationship between self-esteem and suicidal risk among adolescents in Nakhon Ratchasima, Thailand" (2023). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 12885.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/12885