Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Jacques Derrida’s notion of forgiveness

Year (A.D.)

2023

Document Type

Thesis

First Advisor

เกษม เพ็ญภินันท์

Faculty/College

Faculty of Arts (คณะอักษรศาสตร์)

Department (if any)

Department of Philosophy (ภาควิชาปรัชญา)

Degree Name

อักษรศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

ปรัชญา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2023.1103

Abstract

การทะเลาะเบาะแว้งไม่ลงรอยกันเป็นเรื่องธรรมชาติ จนในบางครั้งอาจนำไปสู่ความขัดแย้งที่เกิดขึ้นระหว่างกัน และได้สร้างบาดแผลพร้อมกับเรื่องราวที่ยากต่อการรื้อฟื้นความสัมพันธ์ให้กลับมาดังเดิม อภัยวิถีจึงเป็นอีกหนึ่งวิธีการเพื่อสร้างความสมานฉันท์ รื้อฟื้นความสัมพันธ์ที่เคยแตกร้าวไปแล้วนั้นให้เสมือนกับความขัดแย้งที่เคยเกิดขึ้นนั้นมลายหายสิ้นไป ฌาคส์ แดร์ริดา นำเสนอแนวคิดของอภัยวิถีภายใต้คำถามทางจริยศาสตร์และการเมือง โดยตั้งคำถามสำคัญถึงความเป็นไปได้ของอภัยวิถี อภัยวิถีสามารถเป็นไปได้อย่างไร ? ในบริบททางการเมือง โดยการเข้าไปสำรวจกระบวนทัศน์ที่เกี่ยวข้องกับอภัยวิถีโดยเฉพาะมโนทัศน์ที่เกิดจากแนวคิดของคริสต์ศาสนา อันเป็นรากฐานความเข้าใจของโลกตะวันตกที่ครอบงำในบริบทการเมืองโลกในศตวรรษที่ 20 จนถึงปัจจุบัน แดร์ริดา ได้นำเสนอแนวคิดซึ่งเป็นพื้นฐานที่สำคัญในเรื่องอภัยวิถี คือ อภัยวิถีให้อภัยในสิ่งที่ไม่สามารถให้อภัยได้ โดยรากฐานความเข้าใจดังกล่าวนำมาสู่การให้อภัยในความหมายของการให้โดยปราศจากเงื่อนไข การให้อภัยจึงเป็นการกระทำที่ไม่สามารถคิดคำนวณมูลค่าได้ อภัยวิถีจึงไม่ใช่การแลกเปลี่ยนเพื่อลบล้างความผิด ในทางกลับกันอภัยวิถีเป็นการยกระดับความสัมพันธ์ให้ไปในทิศทางที่เหนือกว่าเดิม เมื่ออภัยวิถีปราศจากเงื่อนไข การให้อภัยโดยตัวเองจึงเป็นข้อยกเว้นที่เกิดขึ้นเหนือกฎหมาย การชดใช้ และการลงโทษ แต่มิใช่ว่าอภัยวิถีจะเป็นกระบวนการที่ขัดต่อกฎหมายและทำลายความยุติธรรม แดร์ริดานำเสนอการกระทำของ คณะกรรมการแสวงหาความจริงและสมานฉันท์ (Truth and Reconciliation Commission) ในประเทศแอฟริกาใต้ ที่สามารถสร้างพื้นที่ปลอดภัยเพื่อให้เกิดการให้อภัยให้เกิดขึ้นได้อย่างแท้จริง

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

We can often find disagreements and conflicts, sometimes leading to the creation of hatred and wounds that make reconciliation difficult. Forgiveness serves as a means to foster reconciliation, healing fractured relationships as if the conflicts had never occurred. Jacques Derrida introduces the notion of forgiveness within the contexts of ethics and politics, raising crucial questions: How is forgiveness possible within ethical concepts? Derrida examines concepts related to forgiveness, particularly those rooted in Christian thought, which underpin Western understanding and dominate global political contexts from the 20th century to the present. He presents a notion of forgiveness: forgiving the unforgivable. This understanding leads to the notion of forgiveness as unconditional, making it beyond mere restitution for wrongs. Thus, forgiveness is not an economic exchange to cancel out offenses; rather, it elevates relationships to a higher or renew. When forgiveness is unconditional, it becomes an exception that transcends law, reparation, and punishment. However, this does not mean that forgiveness is incompatible with law or justice. Derrida highlights the actions of the Truth and Reconciliation Commission in South Africa, which created a genuine space for forgiveness. This commission provided a safe environment where both perpetrators and victims could confront each other openly and honestly, facilitating true forgiveness.

Included in

Philosophy Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.