Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
การปรับเปลี่ยนรูปแบบการขนส่งจากรถไฟฟ้าใต้ดิน (MRT) สู่รถโดยสารด่วนพิเศษ (BRT) ตามถนน อีพิฟานิโอ เดลอส ซานโตส์ แอเวนิว (EDSA), เมโทร มะนิลา
Year (A.D.)
2023
Document Type
Thesis
First Advisor
Apiwat Ratanawaraha
Faculty/College
Faculty of Architecture (คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์)
Department (if any)
Department of Urban and Regional Planning (ภาควิชาการวางแผนภาคและเมือง)
Degree Name
Master of Science
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Urban Strategies
DOI
10.58837/CHULA.THE.2023.1124
Abstract
Traffic congestion in Metro Manila, particularly along Epifanio de los Santos Avenue (EDSA), is a long-standing issue. Hundreds of thousands of commuters travel along EDSA daily, utilizing major transit systems such as the Metro Rail Transit (MRT) Line 3 and the Bus Rapid Transit (BRT) Route 1, which run parallel to each other. Despite the BRT operating for more than four years since the Covid-19 pandemic, few studies have examined its effects on the MRT, particularly concerning commuter demographics. This research fills this gap by examining the shift from MRT to BRT along EDSA, comparing user demographics, and identifying factors influencing transit choices.A total of 198 commuters were surveyed through online and personal interview, gathering socioeconomic information, travel characteristics, and trip assessments using a 5-point Likert scale in a revealed-preference (RP) survey. Data were analyzed using descriptive statistics, Chi-square test, Mann-Whitney U test, and binary logistic regression.The analysis reveals that commuters with lower educational attainment, such as those with only an elementary or high school education, and those traveling frequently, particularly blue-collar workers and students with regular weekday schedules, are more likely to use BRT due to its accessibility and extensive network along EDSA. Despite its higher fare, BRT's accessibility makes it a practical choice for low-income groups. Conversely, individuals with various levels of tertiary education, typically young professionals and university students, prefer MRT for its speed and reliability, aligning with their need for efficient commutes to business districts. The BRT's newer infrastructure, less crowded buses, shorter headway times, and entry points in EDSA's suburban areas make it a preferable option for certain groups of commuters over the MRT.These findings highlight the importance of transit-oriented development and addressing the specific needs of different commuter groups in transportation planning. Policy recommendations include improving the BRT's affordability, optimizing its routes and stops, making the stops more pedestrian-friendly, and integrating the stations and stops of both systems to improve accessibility and satisfaction.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
การจราจรติดขัดในเมโทรมะนิลาโดยเฉพาะบนถนนเอปิฟานิโอเดลอสซานโตส(EDSA)เป็นปัญหาที่มีมายาวนานผู้โดยสารหลายแสนคนเดินทางไปตามEDSAทุกวันโดยใช้ระบบขนส่งหลักเช่นรถไฟฟ้าMRTสาย3และรถบัสBRTสาย1ซึ่งวิ่งขนานกันแม้ว่าBRTจะเปิดให้บริการมานานกว่าสี่ปีนับตั้งแต่การระบาดของโควิด-19แต่ยังมีงานวิจัยน้อยที่ศึกษาเกี่ยวกับผลกระทบต่อMRTโดยเฉพาะในด้านประชากรผู้โดยสารงานวิจัยนี้เติมเต็มช่องว่างดังกล่าวโดยการศึกษาการเปลี่ยนแปลงจากMRTเป็นBRTบนEDSAเปรียบเทียบประชากรผู้ใช้และระบุปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้ระบบขนส่งมีการสำรวจผู้โดยสารทั้งหมด198คนผ่านการสัมภาษณ์ออนไลน์และแบบตัวต่อตัวโดยรวบรวมข้อมูลทางเศรษฐกิจและสังคมลักษณะการเดินทางและการประเมินการเดินทางโดยใช้แบบสำรวจที่เปิดเผยความชอบ(RP)ด้วยสเกลLikert5ระดับข้อมูลถูกวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนาการทดสอบไค-สแควร์การทดสอบMann-WhitneyUและการถดถอยลอจิสติกแบบไบนารีการวิเคราะห์พบว่าผู้โดยสารที่มีการศึกษาต่ำเช่นผู้ที่มีการศึกษาเพียงระดับประถมศึกษาหรือมัธยมศึกษาและผู้ที่เดินทางบ่อยโดยเฉพาะคนงานประเภทBlue-collarและนักเรียนที่มีตารางเรียนประจำในวันธรรมดามีแนวโน้มที่จะใช้BRTมากกว่าเนื่องจากการเข้าถึงที่สะดวกและเครือข่ายที่กว้างขวางบนEDSAแม้ว่าค่าโดยสารของBRTจะสูงกว่าการเข้าถึงที่สะดวกของBRTทำให้เป็นตัวเลือกที่เหมาะสมสำหรับกลุ่มที่มีรายได้น้อยในทางกลับกันบุคคลที่มีการศึกษาระดับปริญญาตรีหรือสูงกว่าซึ่งมักจะเป็นหนุ่มสาวมืออาชีพและนักศึกษามหาวิทยาลัยนิยมใช้MRTเนื่องจากความเร็วและความเชื่อถือได้สอดคล้องกับความต้องการในการเดินทางที่มีประสิทธิภาพไปยังย่านธุรกิจโครงสร้างพื้นฐานที่ใหม่กว่ารถบัสที่ไม่แออัดเวลารอที่สั้นกว่าและจุดเข้าถึงในเขตชานเมืองของEDSAทำให้BRTเป็นตัวเลือกที่น่าพึงพอใจมากกว่าสำหรับกลุ่มผู้โดยสารบางกลุ่มผลการวิจัยเหล่านี้เน้นถึงความสำคัญของการพัฒนาที่มุ่งเน้นการขนส่งและการตอบสนองต่อความต้องการเฉพาะของกลุ่มผู้โดยสารต่าง ๆในการวางแผนการขนส่งข้อเสนอแนะเชิงนโยบายได้แก่การปรับปรุงความคุ้มค่าของBRTการเพิ่มประสิทธิภาพเส้นทางและจุดจอดการทำให้จุดจอดเป็นมิตรกับคนเดินเท้ามากขึ้นและการบูรณาการสถานีและจุดจอดของทั้งสองระบบเพื่อปรับปรุงการเข้าถึงและความพึงพอใจ
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Reyes, Rommar Jaie, "Modal shift from the metro rail transit (MRT) to the bus rapid transit (BRT) along Epifanio Delos Santos Avenue, Metro Manila" (2023). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 12641.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/12641