Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

One-to-one technology enhanced learning model using process oriented guided inquiry learning to enhance upper elementary students’ digital literacy

Year (A.D.)

2024

Document Type

Thesis

First Advisor

ประกอบ กรณีกิจ

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Department (if any)

Department of Educational Communication and Technology (ภาควิชาเทคโนโลยีและการสื่อสารการศึกษา)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2024.13

Abstract

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาสภาพและความต้องการรูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งโดยใช้การเรียนรู้แบบสืบสอบเชิงชี้แนะเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัลของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย 2) เพื่อพัฒนารูปแบบเทคโนโลยี สนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งโดยใช้การเรียนรู้แบบสืบสอบเชิงชี้แนะเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัลของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย และ 3) เพื่อศึกษาผลการใช้รูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งโดยใช้การเรียนรู้แบบสืบสอบเชิงชี้แนะเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัลของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย ตัวอย่างการวิจัยที่ใช้ในการศึกษาสภาพและความต้องการรูปแบบ เทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งโดยใช้การเรียนรู้แบบสืบสอบเชิงชี้แนะเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัลของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย ผู้วิจัยคัดเลือกตัวอย่างจากการสุ่มอย่างง่าย (Simple random sampling) ได้แก่ ข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษากรุงเทพมหานคร ที่จัดการเรียนการสอนในระดับประถมศึกษาตอนปลายในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร จำนวน 384 คน จากการคำนวณด้วยสูตรของ Cochran (1977) และตัวอย่างการวิจัยที่ใช้ในการศึกษาผลการใช้รูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งโดยใช้การเรียนรู้แบบสืบสอบเชิงชี้แนะเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัลของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย ได้มาจากการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposing sampling) ได้แก่ นักเรียนระดับประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนชุมทางตลิ่งชัน สำนักงานเขตตลิ่งชัน จำนวน 26 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบสอบถามสภาพและความต้องการรูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งโดยใช้การเรียนรู้แบบสืบสอบเชิงชี้แนะเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัลของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย 2) แบบสัมภาษณ์สำหรับผู้เชี่ยวชาญแบบมีโครงสร้าง 3) แบบประเมิน รูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งโดยใช้การเรียนรู้แบบสืบสอบเชิงชี้แนะเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัลของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย 4) แนวทางการใช้รูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งโดยใช้การเรียนรู้แบบสืบสอบเชิงชี้แนะเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัลของนักเรียนระดับประถมศึกษาตอนปลาย 5) เกณฑ์การประเมินการรู้ดิจิทัลของนักเรียนแบบรูบริค และ 6) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการเรียนรู้ตามรูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งโดยใช้การเรียนรู้แบบสืบสอบเชิงชี้แนะเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัลของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย การวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย 1) วิเคราะห์ข้อมูลพื้นฐานของตัวอย่างที่ใช้การวิจัยโดยใช้สถิติบรรยาย ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 2) วิเคราะห์สภาพและความต้องการโดยใช้ดัชนีความสำคัญของลำดับความต้องการจำเป็นหรือ Modified Priority Needs Index: PNImodified และ 3) วิเคราะห์การรู้ดิจิทัลของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย โดยใช้ความแปรปรวนทางเดียวแบบวัดซ้ำ (One-Way Repeated Measure ANOVA) ผลการวิจัยสรุปได้ว่า 1) สภาพและความต้องการรูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งฯ แบ่งออกเป็น 2 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านกระบวนการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมการรู้ดิจิทัล 2) รูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งฯ ประกอบไปด้วย 4 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) Learner and Instructor 2) Learning Environment and Support Technology 3) POGIL และ 4) Assessment and Evaluation และ 7 ขั้นตอน ได้แก่ 1) Learner Needs 2) Connected 3) Explore 4) Concept Invention 5) Apprenticeship 6) Apply และ 7) Reflect 3) ผลการใช้รูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งฯ พบว่านักเรียนที่เรียนด้วยรูปแบบเทคโนโลยีสนับสนุนการเรียนรู้แบบหนึ่งต่อหนึ่งฯ มีค่าเฉลี่ยของการรู้ดิจิทัล จากการประเมินในครั้งที่ 1 ครั้งที่ 3 และครั้งที่ 5 แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และมีแนวโน้มสูงขึ้นตามลำดับ และนักเรียนมีความคิดเห็นว่าการเรียนรู้ตามรูปแบบ มีความเหมาะสมมาก ถึง มากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ยที่ 4.58

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this research were: 1) to study the condition and needs of the one-to-one technology enhanced learning model using process oriented guided inquiry learning to enhance upper elementary students’ Digital Literacy; 2) to develop one-to-one technology enhanced learning model using process oriented guided inquiry learning to enhance upper elementary students’ Digital Literacy; and 3) to implement the one-to-one technology enhanced learning model using process oriented guided inquiry learning to enhance upper elementary students’ Digital Literacy. The research sample for studying the condition and needs related to one-to-one technology enhanced learning model using process oriented guided inquiry learning to enhance upper elementary students’ Digital Literacy was selected through simple random sampling, consisting of 384 teachers who teach at the upper elementary school level in schools under the Bangkok Metropolitan Administration, based on the calculation using Cochran's (1977) formula. The research sample for experiment the one-to-one technology enhanced learning model using process oriented guided inquiry learning to enhance upper elementary students’ Digital Literacy was selected through purposive sampling, consisting of 26 fifth-grade students from Chum Thang Taling Chan School, Taling Chan District. The research instruments included: 1) a questionnaire on the condition and needs of model; 2) a structured interview for experts; 3) a model evaluation form; 4) a guideline for using the model; 5) a rubric for assessing students' digital literacy; and 6) a questionnaire of student satisfaction. Data analysis involved: 1) analyzing the demographic data of the sample using descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation; 2) analyzing the condition and needs using the Modified Priority Needs Index (PNImodified); and 3) analyzing students' digital literacy using One-Way Repeated Measures ANOVA. The research result indicated that: 1) The condition and needs of the one-to-one technology enhanced learning model were divided into two aspects: 1) the learning process to enhance digital literacy (LP), and 2) the use of digital technology to enhance digital literacy (DT). Among them, the most demanding aspect is the use of digital technology to enhance digital literacy (PNIModified = 0.1138). 2) The one-to-one technology enhanced learning model consisted of 4 components: 1) Learner and Instructor; 2) Learning Environment and Support Technology; 3) POGIL; and 4) Assessment and Evaluation. Also, the model consisted of 7 steps: 1) Learner Needs; 2) Connected; 3) Explore; 4) Concept Invention; 5) Apprenticeship; 6) Apply; and 7) Reflect. 3) One-Way Repeated Measures analysis found that the digital literacy from the 1st, 3rd, and 5th evaluations were different at a significantly level of .05 and tended to increase continuously. Moreover, the students expressed the opinion that the learning approach was highly to extremely appropriate, with an average score of 4.58.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.