Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Multigrade science teaching in small primary schools, Nakhon Nayok province

Year (A.D.)

2023

Document Type

Thesis

First Advisor

สลา สามิภักดิ์

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Department (if any)

Department of Curriculum and Instruction (ภาควิชาหลักสูตรและการสอน)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การศึกษาวิทยาศาสตร์

DOI

10.58837/CHULA.THE.2023.373

Abstract

การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสาน โดยมีการเก็บรวบรวมข้อมูลทั้งเชิงปริมาณและ เชิงคุณภาพเพื่อใช้เป็นหลักฐานในการตรวจสอบสามเส้าของข้อมูล โดยการวิจัยระยะที่ 1 มีการเก็บข้อมูลเชิงปริมาณ ผลการวิจัยพบว่า โดยภาพรวมปัญหาที่ครูผู้สอนกำลังเผชิญ อยู่ในปัจจุบันมากที่สุด 5 อันดับแรก ได้แก่ ภาระงานนอกจากงานสอนมักเบียดเบียนเวลา ในการสอนวิชาวิทยาศาสตร์แบบคละชั้นเรียน (57.69%) ครูรู้สึกหนักใจที่ต้องสอนวิชา วิทยาศาสตร์แบบคละชั้นเรียน (51.92%) ครูได้รับมอบหมายให้สอนในวิชาที่ไม่ตรงกับ วิชาเอก ครูไม่ได้รับการฝึกทักษะ หรือฝึกอบรมเกี่ยวกับการสอนแบบคละชั้นเรียน และนักเรียนในห้องเรียนคละชั้นมักตั้งใจเรียนน้อยลงเมื่อเรียนกับเพื่อนต่างระดับชั้น (46.15%) และการวิจัยระยะที่ 2 เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูล กับครูผู้สอนวิชาวิทยาศาสตร์แบบคละชั้นเรียนจำนวน 3 ท่าน ผลการค้นหาและวิเคราะห์ แบบแก่นสาระ จะทำให้สามารถแก้ไขปัญหาการศึกษาวิทยาศาสตร์แบบคละชั้นเรียน ได้สอดคล้องกับสภาพที่เป็นจริงในบริบทของประเทศไทยได้อย่างดียิ่งขึ้น จากการพิจารณา ตามกรอบ TEPO ได้แก่ สภาพแวดล้อมที่เอื้อต่อการจัดการเรียนการสอน (Teaching Environment) กระบวนการจัดการเรียนการสอน (Teaching Process) และความรู้ พฤติกรรม ทักษะ หรือความเข้าใจที่สามารถครูมุ่งหวัง (Teaching Outcome) ทำให้เห็นถึงปัญหา ที่ควรให้ความสำคัญและได้รับการแก้ไขทั้งหมด 4 ด้าน ได้แก่ การทำความเข้าใจระหว่าง ทฤษฎีกับการปฏิบัติการสอนจริง การขาดแคลนทรัพยากรต่าง ๆ ที่จำเป็น การเข้าถึงบริบท ของผู้เรียน และการปรับเปลี่ยนทัศนคติของครูผู้สอน ซึ่งทั้ง 4 แก่นสาระนี้จัดเป็นข้อมูล สภาพจริงที่ค้นพบได้จากการสำรวจค้นหาในการวิจัยครั้งนี้และเป็นข้อมูลที่สำคัญของการพัฒนา คุณภาพการศึกษาวิทยาศาสตร์แบบคละชั้นเรียนในบริบทประเทศไทยให้ดียิ่งขึ้นต่อไปในอนาคต

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

This research is a mixed-method approach, gathering both quantitative and qualitative data to triangulate findings. Phase 1 involved collecting quantitative data through a survey of all multigrade science teachers in the province using questionnaires. The findings identified the top five challenges faced by teachers: workload, feeling overwhelmed by multigrade teaching, teaching beyond expertise, lack of training, and student focus issues. Phase 2 is Qualitative Research, engaged in qualitative research by collecting data from three multigrade science teachers through thematic analysis. The thematic analysis allowed for a deeper understanding of the issues and provided insights into potential solutions. It highlighted the importance of addressing teaching environment, teaching process, and teaching outcomes to improve the quality of multigrade science education. Four key issues emerged from the research findings that require attention and resolution: the gap between theoretical knowledge and practical teaching, insufficient availability of essential resources, limited access to learners' contexts, and the need to change teachers' attitudes. These findings represent real information gathered from the survey and hold significance for improving the quality of science education in Thailand.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.