Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

ผลกระทบของการมีส่วนร่วมของลูกค้าต่อการรักษาผู้ใช้งานในแอปพลิเคชันอีคอมเมิร์ซในประเทศเวียดนาม

Year (A.D.)

2024

Document Type

Independent Study

First Advisor

Ploypin Chuenterawong

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

Master of Arts

Degree Level

Master's Degree

Degree Discipline

Strategic Communication Management

DOI

10.58837/CHULA.IS.2024.47

Abstract

This study examines how customer engagement impacts user retention in Vietnamese e-commerce apps, focusing on symbolic, hedonic, and utilitarian dimensions. A survey of 465 Vietnamese Millennials and Gen Z users (18–34) who used Shopee and/or Lazada in the past six months found symbolic engagement, aligning apps with users' values and identity, to be the strongest predictor of retention. Hedonic engagement showed a minor negative impact, while utilitarian engagement had no significant effect. The findings underscore the importance of symbolic engagement in offering actionable insights for branding and retention strategies in Vietnam’s e-commerce market.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

งานวิจัยนี้ศึกษาผลกระทบของการมีส่วนร่วมของลูกค้าต่อการคงอยู่ของผู้ใช้งานในแอปพลิเคชันอีคอมเมิร์ซในประเทศเวียดนาม โดยมุ่งเน้นไปที่การมีส่วนร่วมเชิงสัญลักษณ์ (Symbolic Engagement) การมีส่วนร่วมเชิงความเพลิดเพลิน (Hedonic Engagement) และการมีส่วนร่วมเชิงประโยชน์ใช้สอย (Utilitarian Engagement) การวิจัยเชิงปริมาณได้สำรวจผู้ใช้งานมิลเลนเนียลและเจเนอเรชันซีจำนวน 465 คน ที่มีอายุระหว่าง 18-34 ปี และมีประสบการณ์การใช้งาน Shopee หรือ Lazada ในช่วง 6 เดือนที่ผ่านมา ผลการวิจัยพบว่า การมีส่วนร่วมเชิงสัญลักษณ์ที่สอดคล้องกับคุณค่าและอัตลักษณ์ของผู้ใช้เป็นปัจจัยที่มีผลอย่างมีนัยยะสำคัญต่อการคงอยู่ของผู้ใช้งาน อย่างไรก็ตามการมีส่วนร่วมเชิงความเพลิดเพลินมีผลกระทบเล็กน้อยในเชิงลบ และการมีส่วนร่วมเชิงประโยชน์ใช้สอยไม่มีผลกระทบอย่างมีนัยสำคัญ ผลการวิจัยชี้ให้เห็นถึงความสำคัญของการมีส่วนร่วมเชิงสัญลักษณ์ พร้อมทั้งให้ข้อมูลที่สามารถนำไปปรับใช้สำหรับกลยุทธ์การสร้างแบรนด์และการรักษาผู้ใช้งานในตลาดอีคอมเมิร์ซในประเทศเวียดนาม

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.