Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Effects of congruence and complexity level of advertising image background on attitudes and online purchase intentions on Instagram platform

Year (A.D.)

2023

Document Type

Thesis

First Advisor

จันทร์เจ้า มงคลนาวิน

Faculty/College

Faculty of Commerce and Accountancy (คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี)

Degree Name

วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

เทคโนโลยีสารสนเทศทางธุรกิจ

DOI

10.58837/CHULA.THE.2023.702

Abstract

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสอดคล้องและระดับความซับซ้อนของพื้นหลังภาพโฆษณาที่ทำให้ลูกค้ามีทัศนคติที่ดีต่อภาพโฆษณาและเพิ่มความตั้งใจซื้อออนไลน์ รวมถึงศึกษาความสัมพันธ์ของทัศนคติที่มีต่อภาพโฆษณาและความตั้งใจซื้อออนไลน์ โดยเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากหน่วยตัวอย่างคนไทยเจเนอเรชันซีจำนวน 400 คน ที่เกิดระหว่างปี พ.ศ. 2540 ถึงปี พ.ศ. 2552 มีประสบการณ์การซื้อสินค้าออนไลน์บนแพลตฟอร์มอินสตาแกรม และกำลังศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี ผลการวิจัยพบว่าความสอดคล้องและระดับความซับซ้อนของพื้นหลังภาพโฆษณาสินค้าที่แตกต่างกันส่งผลต่อทัศนคติและความตั้งใจซื้อออนไลน์ต่างกัน รวมถึงทัศนคติต่อภาพโฆษณามีความสัมพันธ์เชิงบวกต่อความตั้งใจซื้อออนไลน์ ในการนำผลการวิจัยไปประยุกต์ใช้กับการขายสินค้าออนไลน์บนแพลตฟอร์มอินสตาแกรม ผู้ขายสินค้าควรสร้างภาพโฆษณาที่มีพื้นหลังสอดคล้องกับสินค้าและมีระดับความซับซ้อนของพื้นหลังสูง เพื่อเพิ่มความตั้งใจซื้อของลูกค้าเจเนอเรชันซี

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

This research aims to study the congruence and complexity level of advertising image backgrounds that lead to customers having a positive attitude towards the advertising images and online purchase intention. It also examines the relationship between attitude towards advertising images and online purchase intention. Data was collected using a questionnaire from a sample of 400 Thai Generation Z individuals, born between 1997 and 2009, who have experience purchasing products online on the Instagram platform and are currently studying at the undergraduate level. The results showed that different congruence and complexity levels of product advertising image backgrounds affect attitudes and online purchase intentions differently. Additionally, attitude towards advertising images has a positive relationship with online purchase intention. In applying the research results to online product sales on the Instagram platform, sellers should create advertising images with backgrounds that are congruent with the products and have a high level of background complexity to increase the purchase intention of Generation Z customers.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.