Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Factors affecting purchase intention from short form video on social media between informative video and humorous video

Year (A.D.)

2023

Document Type

Thesis

First Advisor

สาวิตรี บุญพัชรนนท์

Faculty/College

Faculty of Commerce and Accountancy (คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี)

Degree Name

วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

เทคโนโลยีสารสนเทศทางธุรกิจ

DOI

10.58837/CHULA.THE.2023.710

Abstract

งานวิจัยเชิงสำรวจนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อ จากการรับชมวิดีโอสั้นผ่านโซเชียลมีเดีย ของคนไทยที่อยู่ในช่วงเจนเนอเรชันวาย และเจนเนอเรชันแซด เนื่องจากปัจจุบันโซเชียลมีเดียเป็นที่นิยมและเป็นแหล่งข้อมูลสำคัญที่ผู้บริโภคใช้ประกอบการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้า ส่งผลให้การโฆษณาผ่านวิดีโอสั้นบนโซเชียลมีเดียที่เน้นความกระชับได้รับความนิยมเพิ่มขึ้นตาม รวมถึงการซื้อสินค้าผ่านทางออนไลน์ที่มากยิ่งขึ้น งานวิจัยนี้เก็บข้อมูลจากแบบสอบถามออนไลน์ โดยแนบวิดีโอสั้นตัวอย่างประเภทวิดีโอสั้นให้ข้อมูลและวิดีโอสั้นตลก หน่วยตัวอย่างจำนวน 610 คน แบ่งเป็นผู้ได้รับวิดีโอสั้นให้ข้อมูล 316 คน และได้รับวิดีโอสั้นตลก 294 คน จากการวิเคราะห์การถดถอยเชิงเส้นแบบพหุ พบว่าปัจจัยที่มีผลเชิงบวกต่อความตั้งใจซื้อจากการรับชมวิดีโอสั้นในภาพรวมได้แก่ การรับรู้ประโยชน์ การรับรู้ความเพลิดเพลิน การจดจำหลังดูจบ และความเชื่อถือในโซเชียลมีเดีย ในขณะที่ปัจจัยการรับรู้ลักษณะของวิดีโอ ไม่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้ออย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ จากการทดสอบของวิลคอกซัน-แมนท์วิทนี พบว่าความตั้งใจซื้อและการจดจำหลังดูจบที่เกิดจากการรับชมวิดีโอสั้นให้ข้อมูลและวิดีโอสั้นตลกไม่มีความแตกต่างกัน และความตั้งใจซื้อและการจดจำหลังดูจบที่เกิดจากการรับชมวิดีโอสั้นในเจเนอเรชันวายและเจเนอเรชันแซดไม่มีความแตกต่างกัน ที่นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The objective of this research is to study factors affecting purchase intention from short form video on social media between informative video and humorous video of Thai people were born in generation Y and Z who use social media. Social media has become a popular platform and a crucial source of information for consumers making purchasing decisions. This has led to a growing preference for short video advertisements on social media platforms. This research collected data through an online questionnaire, which included sample short-form informative videos and short-form humorous videos. The sample unit of 610 people through online questionnaire, was divided into 316 units who received informative short videos and 294 units who received humorous short videos. Statistics used in the research are multiple linear regression analysis revealed that the overall factors positively influencing purchase intention from watching short-form videos include perceived usefulness, perceived enjoyment, memory after watching, and social media credibility. However, perceived video characteristics did not significantly influence purchase intention. Wilcoxon-Mann-Whitney tests not significant differences in purchase intention and memory after watching between informative and humorous short-form videos, as well as between Gen Y and Gen Z consumers at level at 0.05.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.