Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ขนมหวานยอดนิยมของเอเชียกับการสร้างอัตลักษณ์ของเยาวชนในพื้นที่เมืองการศึกษาเปรียบเทียบวิถีปฏิบัติทางวัฒนธรรมและกิจกรรมในสื่อสังคมออนไลน์ของเยาวชนในสิงคโปร์ กรุงเทพฯ และกัวลาลัมเปอร์
Year (A.D.)
2023
Document Type
Thesis
First Advisor
Lowell Dean Skar
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
Master of Arts
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Southeast Asian Studies
DOI
10.58837/CHULA.THE.2023.1252
Abstract
Urban Southeast youth create a type of dessert-centered cultural capital based in their encounters with Asia-centered desserts in trendy urban cafes. They turn these encounters into digital products to share online. This helps them create a refined Asian cosmopolitan identity grounded in localized forms of food culture and history. This identity distinguishes them from earlier generations and situates themselves in a cosmopolitan middle class. The research examines young people’s onsite and online behaviors with four kinds of Asian desserts: Shibuya toast, Kakigori, Bingsu and Bubble tea in cafes and restaurants found in three cities – Singapore, Bangkok, and Kuala Lumpur. It analyzes how young urban people in Southeast Asia generate a distinctive identity marked by engaging and digitally sharing these four trendy Asian desserts. This identity emerges as a type of Asia-centered cosmopolitan, sophisticated and digitally-mediated cultural capital that is grounded in their encounters with specific desserts in upscale spaces.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
เยาวชนในเมืองในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้สร้างทุนวัฒนธรรมที่มุ่งเน้นที่ขนมหวานโดยใช้ประสบการณ์จากขนมหวานในรูปแบบเอเชียที่พบได้ในร้านคาเฟ่ที่เป็นที่นิยมของเมืองพวกเขาแปลงประสบการณ์เหล่านี้เป็นผลิตภัณฑ์ดิจิตอลเพื่อแบ่งปันออนไลน์นี้ช่วยให้พวกเขาสร้างอัตลักษณ์โบราณแห่งเอเชียที่ไวยากรณ์ในวัฒนธรรมอาหารและประวัติศาสตร์ท้องถิ่นอัตลักษณ์นี้ทำให้พวกเขาแตกต่างจากรุ่นก่อนหน้าและตั้งตรงไว้ในชนชั้นกลางที่โลกนานาชาติการวิจัยนี้ตรวจสอบพฤติกรรมของคนรุ่นใหม่ที่สถานที่และออนไลน์กับของหวานแบบเอเชียสี่ชนิด: ชิบูย่าโทสต์คากิโกะริบิงซูและชาไข่มุกในร้านกาแฟและร้านอาหารที่พบได้ในเมืองสิงคโปรกรุงเทพมหานครและกัวลาลัมพูร์การวิเคราะห์ว่าคนรุ่นใหม่ในเมืองในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้สร้างอัตลักษณ์ที่แตกต่างออกมาโดยการมีส่วนร่วมและแบ่งปันดิจิทัลของสี่ชนิดของขนมหวานเอเชียที่ทันสมัยนี้คำนิยามนี้เกิดขึ้นเป็นชนิดหนึ่งของพื้นที่วัฒนธรรมซึ่งมีศักยภาพที่มีผลต่อแหล่งที่มาของเอเชียซึ่งเป็นศูนย์กลางที่เข้มงวดและเชี่ยวชาญด้านอุตสาหกรรมเทคโนโลยี ที่ดินของพวกเขาได้พบกับขนมหวานที่เฉพาะเจาะจงในพื้นที่ที่อัพสเกล
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Li, Shangya, "Trendy Asian desserts and urban youth identity creation: comparing young people's cultural practices and social media activities in Singapore, Bangkok and Kuala Lumpur" (2023). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 11072.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/11072